تبلیغات
SMS**BARCELONA**ترفند علمی** و جک های..... - سیستم هیبریدی 4

BMW X5

در ظاهر به جز رنگ سفید كه بر روی آن شعار ب ام و نوشته شده به همراه تغییر رینگ ها چیز جدیدی مشاهده نمیشود .  البته تغییر این رینگ ها نیز بی دلیل نبوده چرا كه به گونه ای طراحی شده اند تا حداقل مقاومت در برابر هوا را داشته باشند . شاید در نگاه اول این رینگ ها خیلی موثر به نظر نرسند ولی در واقعیت تاثیر محسوسی در كاهش مصرف سوخت دارند .

به مهم ترین قسمتی میرسیم كه این خودرو در آن دچار تغییر شده : نیروی محرك این خودرو از یك موتور 2 لیتری دیزل و یك موتور الكتریكی تامین میشود .

موتور دیزل این خودرو به دو توربوشارژر مجهز شده و از نسل سوم موتورهای " كامون ریل " یا ریل مشترك میباشد . قدرت این موتور برابر 204 اسب بخار و گشتاور آن نیز برابر 400 نیوتون متر میباشد كه بین دور موتور 2000 تا 2250 به دست می آید .

یك موتور الكتریكی كوچك كه 20 اسب بخار نیرو و 210 نیوتون متر گشتاور تولید میكند در زیر موتور دیزلی قرار دارد تا بعضی مواقع به موتور دیزلی كمك نماید .

با توجه به قدرت و گشتاور مناسب این موتورها این خودرو به هیچ وجه نسبت به انواع عادی X5 كند نبوده و از رانندگی هیجان انگیز و لذت بخشی نیز سود میبرد .  این دقیقا معنای " حركت پربازده "‌در ب ام و است چرا كه لذت رانندگی با كاهش مصرف سوخت تركیب شده است .

شتاب صفر تا صد این خودرو برابر 9/8 ثانیه میباشد و مصرف سوخت آن در سیكل تركیبی فقط 5/6 لیتر میباشد .

یكی از نوآوری هایی كه در این خودرو عرضه شده است نصب یك پنل خورشیدی به مساحت یك متر مربع بر روی سقف است . این پنل خورشیدی با جذب نور خورشید و تبدیل آن به الكتریسیته میتواند باتری های لیتیوم یون پیشرفته ی این خودرو را شارژر كند .

این خودرو نیز مانند اكثر مدل های ب ام و از سیستم بازیابی نیروی ترمز ( regenerative braking system ) استفاده میكند تا در هنگام ترمزگیری بخشی از نیروی ترمز را در باتری ذخیره سازد .

گیربکس در نظر گرفته شده برای این خودرو با همکاری شرکت معتبر زد اف آلمان طراحی شده است . این گیربکس از نوع ۸ سرعته ی اتوماتیک میباشد و به گونه ای برنامه ریزی شده که دنده ها را به طور اقتصادی تعویض کند تا مصرف سوخت به حداقل برسد .

یک موتور کشنده الکتریکی ، انرژی الکتریکی واحد ذخیره انرژی را به انرژی مکانیکی که چرخ های خودرو را به حرکت در می آورد.بر خلاف خودروهای معمول که برای بدست آوردن گشتاور کامل ، موتور باید سرعت بگیرد موتور الکتریکی گشتاور کامل رادر سرعت های پایین نیز فراهم می کند. همین مشخصه شتاب غیر خطی عالی به خودرو می دهد . مشخصه های مهم موتور خودروی هیبریدی شامل کنترل خوب رانندگی با خطای مجاز صدای کم وراندمان بالا می باشد. مشخصه های دیگر شامل انعطاف پذیری مربوط به  نوسان ولتاژ و البته قابل قبول بودن قیمت تولید انبوه می شود. تکنولوژی موتور جلو برنده برای کاربردهای خودروی هیبریدی شامل آهنربای دائمی ، القای جریان متناوب و موتورهای مقاومت مغناطیسی متغییر می باشد.

فراخازن های خودروهای هیبریدی

فراخازنها انرژی مخصوص بالاتری دارند و نوع قویتری از خازن های الکترولیتی هستند که انرژی را به عنوان شارژ الکتریسته ساکن ذخیره می کنند. فراخازنها سیسمتهای الکتروشیمیایی هستند که انرژی را در لایه ای از مایع قطبیده شده در سطح مشترک مابین یک الکترولیت رسانای یونی و یک الکترود رسانا ذخیره می کنند . ظرفیت ذخیره انرژی با افزایش مساحت سطح مشترک افزایش می یابد. فراخازنها به عنوان اولین ابزار برای کمک به توان موتور در شتاب گیری و سر بالایی رفتن هستند که به هملن خوبی بازیافت انرژی ترمزگسترش پیداکرده اند فراخازنها به صورت بالقوه به عنوان دومین شیوه ذخیره انرژی در خودروهای هیبریدی ، برای تامین توان بار گذاری باتری های شیمیایی سودمندند. الکتریسیته اضافی برای ثابت نگه داشتن ولتاژ در مواقعی که چگالی انرژی پایین است مورد نیاز است.

انتشارات پایین و راندمان بالا

تفاوت در گازهای خروجی خودروهای الکتریکی هیبریدی بستگی به خودرو و پیکر بندی اجزا آن دارد. ولی به طور کلی خودروهای هیبریدی گازهای خروجی کمتری نسبت به خودروهای معمولی دارند چرا که در موتور این خودروها یک موتور الکتریکی به همراه یک موتور احتراق داخلی دارد و موتور الکتریکی در بسیاری از مواقع جبران کننده موتور احتراق داخلی است بنابراین مصرف سوخت و گازهای خروجی کاهش می یابد ، در ضمن این خودروها قادرند فقط با موتورالکتریکی کار کنند که باعث کاهش آلودگی می شود.هیبریدهابه سادگی کار کرد موتور را کنترل می کنند و این عمل خورو را دارای راندمان بیشتر و آلودگی کمتر می کند.

مقایسه عملکردی خودروهای برقی خالص و خودروهای هایبرید

خودروهای برقی گرچه به عنوان اولین راهکار برای کاهش میزان آلودگی معرفی گردیده اند اما به علت آنکه در سیکلهای رانشی طولانی با مشکل ر وبرو می شوند از اینرو حضور موفقی نداشته اند و در حقیقت با شکست مواجه گردیده اند .ایده خودروهای هایبرید به علت استفاده از دو منبع انرژی در تولید سیستم محرکه رانشی نه تنها مشکل آلودگ ی و مصرف خودروهای هایبرید به علت استفاده از دو منبع انرژی در تولید سیستم محرکه رانشی نه تنها مشکل آلودگ ی و مصرف سوخت را به حداقل رسانده است بلکه مشکلات ناشی از خودروهای برقی خالص را حل نموده است .واین مزیت خودروهای هایبرید برقی نسبت به خودروهای برقی خالص می باشد.