تبلیغات
SMS**BARCELONA**ترفند علمی** و جک های..... - سیستم هیبریدی 2

·             ویژگیها

خودروهای هیبریدی، نوع تعمیم یافته خودروهای برقی خالص می‌باشند كه معایب

 

خودروهای برقی خالص تا حدود زیادی در آنها برطرف گردیده است و می توان گفت معایب

 

خودروهای احتراق داخلی نیز تا حدودی در آنها برطرف شده است. از مزایای مهم این

 

خودروها نسبت به خودروهای احتراق داخلی، كاركرد در دور و بار ثابت بوده و به

 

اصطلاح در نقطة بهینة خود كار می‌كنند كه این امر باعث بالا رفتن بازده موتور و كاهش

 

آلودگی و پایین آمدن مصرف سوخت می‌گردد و دیگر اینكه به هنگام ترمزگیری و یا شتاب

 

منفی، انرژی به صورت الكتریكی در باطری ها ذخیره می‌شود و همین امر باعث كاركرد

 

كمتر موتور احتراقی خواهد شد و در نتیجه منجر به كاهش آلودگی و پایین آمدن مصرف

 

سوخت می‌گردد. به عنوان مثال تویوتا پریوس (Toyota Prius) با موتور ۴ سیلندر

 

 ۱۵۰۰ سی سی مصرف سوختی معادل ۲/۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد.  مزیت دیگر این

 

خودروها نسبت به خودروی برقی خالص، قابلیت پیمودن مسیرهای طولانی در هر بار شارژ

 

كردن باطری می‌باشد

 

سیستمهای ذخیره سازی انرژی :

خودروهای هیبریدی از ساختارهای مختلفی برخوردارند. اما الزاما" یك خودروی هیبریدی از یك سیستم ذخیر ساز انرژی، یك واحد تولید قدرت و یك سیستم انتقال قدرت تشكیل شده است. انتخابهای اولیه برای سیستم ذخیره ساز انرژی باطریها، خازنها و فلایویل‌ها هستند. اگر چه باطریها عمده‌ترین انتخاب در این زمینه می‌باشند اما تحقیق بر روی زمینه‌های دیگر ذخیره‌سازی انرژی آغاز شده است. باطری ها، بدلیل ارزان و تجاری بودن و نداشتن قسمتهای متحرک اولین وسیله ذخیره انرژی و همانطور که گفته شد متداولترین است اما بزرگترین عیبشان عمر كوتاه آنها می باشد. البته باطریها با تكنولوژی جدید بسیار گران می‌باشند و امروزه تعداد زیادی از باطریهای جدید در حال توسعه هستند.

 

انواع خودروهای هیبریدی :

با توجه به ساختار كنترلی و طریقه اتصال اجزاء به یكدیگر، خودروهای هیبریدی به سه نوع سری، موازی و سری-موازی تقسیم‌بندی می‌شوند.

 

سیستم هیبریدی سری :

در این دسته از خودروها موتور احتراق داخلی یك ژنراتور را می‌چرخاند و این ژنراتور، هم باطری را شارژ می كند و هم یك موتور الكتریكی را به حركت درمی‌آورد و بدین صورت انتقال قدرت صورت می گیرد. در این ساختار موتور احتراقی مستقیم به سیستم انتقال قدرت وصل نمی‌شود.

این سیستم به خاطر این سری نامیده می‌شود كه قدرت، به صورت سری به چرخ‌ها منتقل می‌گردد و از آن برای رانش موتورهای با قدرت كم و با رنج كاركرد بهینه استفاده می شود.